Ehdokas rahastonhoitajaksi: Niilo Kostiander

Tervehdys!

Olen Niilo Kostiander, kolmannen vuoden opiskelija, pääaineenani kemian tekniikka ja prosessit. Haen Prosessiteekkareiden hallitukseen rahastonhoitajaksi vuodelle 2021, koska haluan osallistua ja vaikuttaa PT:n toimintaan. Uskon, että rahiksena toimiessa voisin oppia paljon uutta ja saada kokemusta tärkeistä vastuutehtävistä.

Tyyppinä olen huolellinen, luotettava ja joustava. Olen pohjimmiltani tiimipelaaja, mutta tykkään työskennellä myös yksin. Näistä piirteistä olisi varmasti hyötyä rahastonhoitajan toimissa. Rahastonhoitajalla on yhdistyksessä hyvin tärkeä ja vastuullinen rooli ja olen valmis kantamaan sen tuoman vastuun.

Rahiksen roolissa minua eniten kiinnostaa oppia suuren opiskelijayhdistyksen toiminnasta ja sen pyörittämisestä. Kolikkoja laskemalla ja kirjanpidosta huolehtimalla saisin varmasti laaja-alaisen kuvan yhdistyksen eri osa-alueista sekä yhdistystoimintaan liittyvistä muodollisuuksista.

Vapaa-ajalla tykkään lenkkeillä, pelata biljardia ja kuunnella musiikkia. En harrasta luottokortin vinguttamista, mutta Museokorttia vingutan ahkerasti. Olen aikaisemmin toiminut PT:n ISO-henkilönä ja tänä vuonna Kemistikillan Apu-IE:nä (siinä on tosin ollut hieman vähemmän hommaa).

Nyt tulevana vuonna haluaisin edetä astetta isompaan tehtävään, haastaa itseäni mielenkiintoisissa hommissa ja tutustua paremmin muihin PT:läisiin.

Mukavaa loppusyksyä kaikille ja tsemppiä etäilyyn! 😊

Kysymykset

1. Mitä kaikkea rahastonhoitajan rooli pitää sisällään?

Rahastonhoitajan tärkeimpiä vastuualueita on yhdistyksen laskujen maksaminen sekä yhdistyksen kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä vastaaminen. Rahastonhoitaja myös hyväksyttää laskut hallituksen kokouksissa. Muita tehtäviä on jäsenluettelosta huolehtiminen ja budjetin toteutumisen valvominen.

2. Miten luonteenpiirteesi sopivat tarkkuutta vaativaan rahastonhoitajan tehtävään?

Olen luonteeltani rauhallinen ja huolellinen. Vahvuuksiani on ryhmässä työskentely ja kommunikointi. Osaan ottaa muiden mielipiteet ja näkökulmat huomioon, enkä pelkää kysyä apua, jos ongelmia tulee vastaan.

3. Onko sinulla aiempaa kokemusta kirjanpitoon liittyvistä tehtävistä? Löytyykö sinulta tarvittaessa ongelmanratkaisutaitoja ja napakkuutta laskujen selvittelyyn tai maksujen perimiseen?

Varsinaisesta kirjanpidosta minulla ei ole kokemusta, mutta innokkuutta sekä motivaatiota oppia löytyy paljon. Haluan valmistuttuani työskennellä talousasioihin liittyvissä tehtävissä, ja uskon, että rahiksen tehtävä antaa minulle todella arvokasta kokemusta tulevaisuuttani varten.

Ongelmanratkaisutaitoa minulta löytyy ja olen valmis selvittämään vaikeitakin pulmatilanteita. Jos vastaan tulee ongelma, joka täytyy hoitaa välittömästi, niin silloin ei työtunteja lasketa. Jos spekulatiivisesti tulisi tilanne, jossa täytyisi lähettää hyvälle kaverille ”karhukirje”, edustaisin silloin rahastonhoitajaa, joka on tarvittaessa tiukka ja napakka.

4. Prosessiteekkareiden eri toimikunnille luodaan vuoden alussa omat budjetit. Millaisilla toimilla varmistat, että budjeteissa pysytään?

Ensiksi budjeteista täytyy neuvotella tarkkaan ja varmistua, että budjetit ovat kaikkien osapuolten mielestä riittäviä ja realistisia. Tämän jälkeen olisin aktiivisesti yhteydessä toimikuntiin, tiedustellen minkälainen on tilanne budjetin suhteen.

5. Kuinka hyvin olet perillä EU:n yleisestä tietosuoja-asetuksesta (engl. General Data Protection Regulation, GDPR) ja pystytkö pitämään huolen, että yhdistys toimii sen mukaisesti?

GDPR:n tunnen pääpiirteittäin. Kyseessä on tärkeä ja yhdistyksen toimintaa velvoittava asetus, joka pitää huomioida tarkasti mm. jäsenrekisteriä ylläpitäessä. Rahastonhoitajan tehtävän kannalta tietosuoja-asetus täytyy pitää aina mielessä, sillä rahastonhoitaja on jäsenrekisterin vastuuhenkilö. Olen tutustunut PT:n omaan tietosuojaselosteeseen.

6. Onko rahastonhoitajan virassa mielestäsi kehityskohteita? Miksi/Miksei?

Mitään suuria kehitystarpeita ei tule mieleen, mutta varmasti kommunikointia ja avoimuutta muiden hallitusjäsenten ja toimikuntien välillä voi aina lisätä. Tähän kysymykseen on vähän vaikea vastata, kun ei ole hallituksessa vielä toiminut.

2 Kommentit

  1. Nina

    Moi Niilo!

    Hienoa, että olet lähtenyt hakemaan tähän vastuulliseen ja tärkeään pestiin!

    1. Lähdetään klassikolla liikkeelle: kredit vai debit?

    2. Vallitseva koronatilanne on kuluneena vuotena vaikuttanut myös postinjakeluun. Miten toimisit, jos saisit laskun käsiisi vasta eräpäivän jälken?

    Vastaa
    • Niilo

      Moi Nina, kiitos kysymyksistä!

      1.
      Pätevän rahastonhoitajan kuuluu vastata, että molemmat. 😀
      Toisaalta hallitustehtävien ulkopuolella, kuten hakemuksestanikin käy ilmi, ehdottomasti debit!

      2.
      Kyseisessä tilanteessa maksaisin laskun välittömästi ja ottaisin yhteyttä laskun perijään pahoitellen tilannetta. Jos myöhästyneestä laskusta koituisi lisäkustannuksia, olisi syytä olla yhteydessä Postiin ja yrittää saada korvauksia. Yhdistyksen olisi hyvä suosia e-laskuja, jotta tällaisilta kömmähdyksiltä vältyttäisiin.

      -Niilo

      Vastaa

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *